Stina Oscarson: Varför Yarden på Radioteatern?

by

23 april ordnar Dramaten, Sveriges Radio/P1 Dokumentär, Radioteatern och Svensk scenkonst temakvällen En fråga om klass. Stina Oscarson, chef för Radioteatern, förklarar varför de valt att sätta upp Yarden – poeten Kristian Lundbergs självbiografiska berättelse om hur han tvingades ta arbete som timanställd i Malmös hamn.

Sagt om Yarden: ”Yarden” visar hur bräckligt skyddsnätet för en människa som kommer från samhällets botten kan vara, och den visar också under vilka omständigheter de som faller utanför arbetar och lever. / SvD

 - – -
 Varför Yarden på Radioteatern

”Varför sätter ni upp Yarden?” Frågar en journalist. Ja varför? Och återigen måste jag ställa mig frågan varför jag arbetar med konst när världen ser ut som den gör.

Det finns ett för mig centralt avsnitt i Yarden och det är när en av arbetarna i ett försök att analysera sin situation säger ungefär: ”Hela tiden fattas beslut på makronivå som någon på mikronivå tvingas genomföra eller leva med konsekvenserna av.” Det sker överallt. I varje organisation och i varje samhälle.

Och jag tror att många med mig måste börja med att erkänna att vi vet mycket lite om hur olika liv vi lever i Sverige. Och hur olika våra förutsättningar är. När jag frågade Kristian Lundberg vad hans vänner och arbetskamrater på Yarden skulle säga om att hans bok blev radioteater i P1 och kanske skulle komma att recenseras i våra största dagstidningar sa han kort: ”Vem bryr sig? Er offentlighet är inte vår offentlighet.” De orden skar som en kniv i min, trodde jag då, hyfsat upplysta världsbild.

”Men varför sätter ni upp Yarden?” Frågar journalisten igen.

Det slumpar sig så att premiären på Yarden sker samma vecka som Rädda Barnens rapport om barnfattigdom kommer och vi översköljs i media med siffror på ökande klyftor både vad gäller ekonomiska förutsättningar och skolresultat.

Jag säger att jag är rädd att vi blivit immuna mot siffror. Och samtidigt tror jag vetskapen är viktig. För ett samhälle där vi inte vet hur den andre (den som ska utföra eller leva med konsekvenserna av våra beslut ) har det, faller isär.

Men som Kristian sade vid vårt första möte: ”vi måste skildra detta varsamt och med respekt. Och även om vi tycker deras arbetsförhållanden, ekonomiska och sociala förutsättningar är urusla så är det människors liv vi talar om.”

Allt detta finns i berättelsen om Yarden och vi har försökt att bära det med oss in hela radioteaterns arbete med serien Människor utan klass.

Stina Oscarson
Chef för radioteatern

Etiketter:

Ett svar to “Stina Oscarson: Varför Yarden på Radioteatern?”

  1. Klockan | Exakta tiden Says:

    Trevlig blogg det här :)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 78 andra följare

%d bloggers like this: