Rapport från kollationeringen av Romeo & Julia

by

Igår var det dags för kollationering för Romeo & Julia. Kollationeringen innebär första gången som ensemblen och alla andra som ska arbeta med en pjäs samlas. Oftast består kollationeringen av två delar. Efter att alla presenterat sig berättar regissören, scenografen och kostymören om föreställningen och sina idéer rörande de konstnärliga aspekterna. Därefter läser skådespelarna igenom manuset en första gång från början till slut, vilket brukar skrämma bort de flesta som inte tillhör ensemblen (som exempelvis tekniker och marknadsförare). Läsningen utgör startskottet för repetitionsarbetet.

Arbetet med pjäsen har dock pågått på andra håll i huset – kostymörerna och scenograferna har tex kopplats in tidigare, liksom marknadsföringsavdelningen.

Dagens kollationering inleddes av ett kort tal från Marie-Louise Ekman som med glimten i ögat ”förväntade sig en stor succé”. Därefter tog regissören John Caird vid, med ursäkter om att han inte ännu lärt sig svenska.

Han gav sedan en bakgrund om Romeo & Julia och berättade bland annat att pjäsen, som skrevs av en ung Shakespeare förälskad i sitt arbete, vinner på att kortas, men är svår att korta på originalspråket eftersom i princip varje textrad är älskad av publiken. Översättningar går dock lättare att kapa i. Han påpekade också att pjäsen är skriven för en tät spelplats, vilket han vill åstadkomma trots att denna tragedi nu tar plats på Stora scenen. Liksom i hans uppsättning av Stormen kommer publik att placeras på scen och omringa spelplatsen.

Han underströk också vikten av att ha en balkong som är synlig för hela publiken, där Julia tar plats under föreställningens längsta scen. Caird berättade också om ett hemskt minne från Royal Shakespeare Company där delar av publiken fick se Julia på en tv-skärm, eftersom balkongen var så eländigt placerad.

Vidare fick alla inblandade även en inblick i scenografin (med bla gravstenar som golv), ljus (levande, om möjligt), kostym (renässansversion av Vivienne Westwood) och musik (möjligen av Arvo Pärt).

John Caird pratar under kollationeringen.

John Caird, regissör och David Farley, scenograf och kostymör.

Julia, Romeo m. fl.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 79 andra följare

%d bloggers like this: